4A84.1 ICD-11, wersja 2026-01
Anafilaksja wywołana przez leki
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1200133657
- Opis
- Anafilaksja przypisywana wpływowi leku. Przypadki o ciężkim nasileniu mogą być śmiertelne. Reakcja ogólnoustrojowa zazwyczaj rozwija się w ciągu kilku minut do kilku godzin, często ma ciężkie nasilenie i może kończyć się zgonem. Lekami najczęściej wywołującymi reakcję anafilaktyczną są antybiotyki, zwłaszcza penicyliny. W przebiegu klinicznym mogą wystąpić ostrzegawcze zawroty głowy lub omdlenie, mrowienie i rumień skóry, następnie pojawia się pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy, skurcz oskrzeli, ból brzucha i zapaść naczynioruchowa.
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- T88.6 Wstrząs anafilaktyczny spowodowany działaniem niepożądanym prawidłowo zastosowanego leku lub środka farmakologicznego http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1200133657
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- anafilaksja wywołana przez medykamenty
- Anafilaksja wywołana przez leki i medykamenty
Miejsce w słowniku
- 04 Choroby układu odpornościowego
- Choroby alergiczne lub reakcje nadwrażliwości
- 4A84 Anafilaksja
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.