5B90.0 ICD-11, wersja 2026-01

Hiperwitaminoza A

Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ

Pokaż w drzewie słownikaWyszukaj inny kod

Identyfikator WHO (URI)
http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1465667896
Opis
Ponieważ witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach i może być magazynowana, głównie w wątrobie, regularne spożywanie dużych ilości witaminy A może powodować objawy toksyczne, w tym uszkodzenie wątroby, nieprawidłowości kostne, bóle stawów, łysienie, bóle głowy, wymioty oraz złuszczanie się skóry. Wydaje się, że hiperwitaminoza A jest spowodowana nieprawidłowym transportem i dystrybucją witaminy A i retinoidów, na skutek przeciążenia mechanizmów transportu w osoczu. Bardzo duże pojedyncze dawki witaminy mogą powodować przemijające ostre objawy toksyczne, które obejmują wybrzuszenie ciemiączka u niemowląt; bóle głowy u starszych dzieci i dorosłych; oraz wymioty, biegunkę, utratę apetytu i drażliwość we wszystkich grupach wiekowych. Rzadko występuje toksyczność po spożyciu preformowanej witaminy A. Zwykle wynika ona z bardzo częstego spożywania produktów z wątroby.

Odpowiedniki w ICD-10

Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria

  • E67.0 Hiperwitaminoza A http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1465667896

Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.

Terminy w źródle

  • Hiperalimentacja witaminy A
  • Nadmiar witaminy A podawanej jako lek

Miejsce w słowniku

Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.