6A41 ICD-11, wersja 2026-01

Katatonia wywołana przez substancje lub leki

Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ

Pokaż w drzewie słownikaWyszukaj inny kod

Identyfikator WHO (URI)
http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/289492002
Opis
Katatonia wywołana przez substancje lub leki to zespół przede wszystkim zaburzeń psychomotorycznych, charakteryzujący się współwystępowaniem kilku objawów obniżonej, zwiększonej lub nieprawidłowej aktywności psychomotorycznej, który rozwija się w trakcie lub wkrótce po odurzeniu czy odstawieniu niektórych substancji psychoaktywnych, w tym fencyklidyny (PCP), konopi indyjskich, halucynogenów, takich jak meskalina lub LSD, kokainy i MDMA czy pokrewnych narkotyków, lub podczas stosowania niektórych leków psychoaktywnych i niepsychoaktywnych (np. leków przeciwpsychotycznych, benzodiazepin, steroidów, disulfiramu, ciprofloksacyny).
Nie obejmuje
Złośliwy zespół neuroleptyczny; Zespół serotoninowy

Odpowiedniki w ICD-10

Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria

  • F06.1 Organiczne zaburzenia katatoniczne http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/289492002

Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.

Terminy w źródle

  • Katatonia wywołana przez substancje psychoaktywne, w tym leki
  • Katatonia wywołana przez określoną substancję psychoaktywną lub lek
  • Katatonia wywołana przez nieznaną lub nieokreśloną substancję psychoaktywną

Miejsce w słowniku

Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.