6C41.70 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenie nastroju wywołane przez konopie indyjskie
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1141591590
- Opis
- Zaburzenie nastroju wywołane przez konopie indyjskie charakteryzuje się objawami afektywnymi (np. obniżony lub podwyższony nastrój, zmniejszone zaangażowanie w przyjemne czynności, zwiększony lub obniżony poziom energii), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu lub odstawieniu konopii. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przekracza zaburzenia nastroju, które są charakterystyczne dla odurzenia konopiami lub zespołu odstawiennego po stosowaniu konopii. Ilość i czas używania konopii muszą być wystarczające aby wywołać objawy zaburzenia nastroju. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. zaburzeniem depresyjnym, zaburzeniem dwubiegunowym, zaburzeniem schizoafektywnym), co może mieć miejsce, gdy objawy zaburzenia nastroju poprzedzały początek używania konopii, jeśli objawy utrzymują się przez okres czasu po zaprzestaniu używania lub odstawieniu konopii, lub jeśli istnieją inne dowody wcześniejszego pierwotnego zaburzenia psychicznego z objawami zaburzenia nastroju (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem konopii).
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F12 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kanabinoli http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1141591590
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- Zaburzenie nastroju wywołane przez konopie indyjskie z objawami depresyjnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane przez konopie indyjskie z objawami maniakalnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane przez konopie indyjskie z mieszanymi objawami depresyjnymi i maniakalnymi
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C41 Zaburzenia związane z używaniem konopii pochodzenia roślinnego
- 6C41.7 Niektóre określone zaburzenia psychiczne lub behawioralne wywołane przez konopie indyjskie
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.