6C42.6 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenie psychotyczne wywołane syntetycznymi kannabinoidami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1995589534
- Opis
- Zaburzenie psychotyczne wywołane syntetycznymi kannabinoidami charakteryzuje się objawami psychotycznymi (np. urojeniami, omamami, dezorganizacją myślenia, rażąco zdezorganizowanym zachowaniem), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu lub odstawieniu syntetycznych kannabinoidów. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przekracza quasi-psychotyczne zaburzenia percepcji, funkcji poznawczych lub zachowania, które są charakterystyczne dla odurzenia syntetycznymi kannabinoidami lub zespołu odstawiennego po stosowaniu syntetycznych kannabinoidów. Ilość i czas używania syntetycznych kannabinoidów są wystarczające aby wywołać objawy psychotyczne. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. schizofrenią, zaburzeniem nastroju z objawami psychotycznymi), co może mieć miejsce, gdy objawy psychotyczne poprzedzają początek używania syntetycznych kannabinoidów, jeśli objawy utrzymują się przez dłuższy okres czasu po zaprzestaniu używania syntetycznych kannabinoidów lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające wcześniejsze pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami psychotycznymi (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem syntetycznych kannabinoidów).
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F12 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kanabinoli http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1995589534
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C42 Zaburzenia związane z używaniem syntetycznych kannabinoidów
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.