6C42.70 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi kannabinoidami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/925940030
- Opis
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi kannabinoidami charakteryzuje się objawami afektywnymi (np. obniżony lub podwyższony nastrój, zmniejszone zaangażowanie w przyjemne czynności, zwiększony lub obniżony poziom energii), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu lub odstawieniu syntetycznych kannabinoidów. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przekracza zaburzenia nastroju, które są charakterystyczne dla odurzenia syntetycznymi kannabinoidami lub zespołu odstawiennego po stosowaniu syntetycznych kannabinoidów. Ilość i czas używania syntetycznych kannabinoidów są wystarczające, aby wywołać objawy [zaburzenia] nastroju. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. Zaburzeniem depresyjnym, Zaburzeniem dwubiegunowym, Zaburzeniem schizoafektywnym), co może mieć miejsce, gdy objawy [zaburzenia] nastroju poprzedzały początek używania syntetycznych kannabinoidów, jeśli objawy utrzymują się przez znaczny czas po zaprzestaniu używania lub odstawieniu syntetycznych kannabinoidów lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające wcześniejsze pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami [zaburzenia] nastroju (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem syntetycznych kannabinoidów).
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F12.9 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem kanabinoli: zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania, nieokreślone http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/925940030
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi kannabinoidami z objawami depresyjnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi kannabinoidami z objawami maniakalnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi kannabinoidami z mieszanymi objawami depresyjnymi i maniakalnymi
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C42 Zaburzenia związane z używaniem syntetycznych kannabinoidów
- 6C42.7 Niektóre określone zaburzenia psychiczne lub behawioralne wywołane syntetycznymi kannabinoidami
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.