6C43.3 ICD-11, wersja 2026-01
Odurzenie opioidami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1395283456
- Opis
- Odurzenie opioidami jest klinicznie istotnym schorzeniem przemijającym, które rozwija się podczas lub wkrótce po spożyciu opioidów i charakteryzuje się zaburzeniami świadomości, funkcji poznawaczych, percepcji, afektu, zachowania lub koordynacji. Te zaburzenia są spowodowane znanym działaniem farmakologicznym opioidów, a ich nasilenie jest ściśle związane z ilością spożywanych opioidów. Są ograniczone w czasie i zmniejszają się, gdy opioidy są wydalane z organizmu. Prezentowane objawy mogą obejmować senność, osłupienie, zmiany nastroju (np. euforia, po której następuje apatia i dysforia), opóźnienie psychomotoryczne, zaburzenia oceny sytuacji, depresja oddechowa, niewyraźna mowa oraz zaburzenia pamięci i uwagi. W ciężkim odurzeniu może dojść do śpiączki. Charakterystycznym objawem fizycznym jest zwężenie źrenic, ale objaw ten może nie występować, gdy zatrucie spowodowane jest opioidami syntetycznymi. Ciężkie zatrucie opioidami może prowadzić do śmierci z powodu depresji oddechowej.
- Nie obejmuje
- Zaburzenia transowo-opętaniowe; Zatrucie fentanylem; Zatrucie oksykodonem; Zatrucie opioidami
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F11.0 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem opioidów: ostre zatrucie http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1395283456
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- bad trip due to opioids [No translation available]
- heroin intoxication [No translation available]
- Ostre zatrucie fentanylem
- Zatrucie fentanylem i depropionylofentanylem
- Zatrucie fentanylem i acetylofentanylem
- Ostre zatrucie spowodowane połączonym działaniem fentanylu i heroiny
- acute fentanyl and heroin intoxication [No translation available]
- fentanyl and heroin intoxication [No translation available]
- Zatrucie morfiną
- morphine toxicity [No translation available]
- Ostre zatrucie metadonem
- Zatrucie metadonem
- Zatrucie oksykodonem
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C43 Zaburzenia związane z używaniem opioidów
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.