6C46.4 ICD-11, wersja 2026-01
Zespół odstawienny związany z używaniem środków pobudzających, w tym amfetaminy, metamfetaminy lub metylkatynonu
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/494523519
- Opis
- Zespół odstawienny związany z używaniem środków pobudzających, w tym amfetamin, metamfetaminy i metylkatynonu jest klinicznie istotną grupą objawów, zachowań i/lub cech fizjologicznych, różniących się stopniem nasilenia i czasem trwania, która występuje po zaprzestaniu lub zmniejszeniu używania środków pobudzających u osób, u których rozwinęło się uzależnienie od środków pobudzających lub używały środków pobudzających przez dłuższy okres lub w dużych ilościach. Zespół odstawienny związany z używaniem środków pobudzających może również wystąpić, gdy przepisane środki pobudzające były używane w standardowych dawkach terapeutycznych. Objawy odstawienia środków pobudzających mogą obejmować nastrój dysforyczny, drażliwość, uczucie zmęczenia, bezsenność lub (częściej) hipersomnię, wyraziste i nieprzyjemne sny, zwiększony apetyt, pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe, „głód” amfetaminy lub pokrewnych środków pobudzających.
- Nie obejmuje
- Kokainowy zespół odstawienny; Zespół odstawienny związany z używaniem kofeiny; Zespół odstawienny związany z używaniem syntetycznych katynonów
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F15.3 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem innych substancji stymulujących, w tym kofeiny zespół abstynencyjny http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/494523519
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C46 Zaburzenia związane z używaniem środków pobudzających, w tym amfetaminy, metamfetaminy lub metylkatynonu
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.