6C46.70 ICD-11, wersja 2026-01

Zaburzenia nastroju wywołane środkami pobudzającymi, w tym amfetaminami, metamfetaminą lub metylkatynonem

Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ

Pokaż w drzewie słownikaWyszukaj inny kod

Identyfikator WHO (URI)
http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/724783925
Opis
Zaburzenie nastroju wywołane środkiem pobudzającym, w tym amfetaminami, metamfetaminą i metylkatynonem, charakteryzują objawy zaburzenia nastroju (np. depresyjny lub podwyższony nastrój, zmniejszone zaangażowanie w przyjemne działania, zwiększone lub obniżone poziomy energii), które rozwijają się podczas odurzenia lub zespołu odstawiennego po stosowaniu związanego ze środkami pobudzającymi. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przekracza zaburzenia nastroju charakterystyczne dla odurzenia środkami pobudzającymi lub odstawienia środków pobudzających. Ilość i czas trwania używania psychostymulantów są wystarczające, aby wywołać objawy zaburzenia nastroju. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. zaburzeniem depresyjnym, zaburzeniem dwubiegunowym, zaburzeniem schizoafektywnym), co może mieć miejsce, gdy objawy zaburzenia nastroju poprzedzały początek używania środków pobudzających, jeśli objawy utrzymują się przez znaczny czas po zaprzestaniu używania lub odstawieniu środków pobudzających, lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające wcześniejsze pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami zaburzenia nastroju (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych ze używaniem środków pobudzających).
Nie obejmuje
Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi katynonami; Zaburzenie nastroju wywołane kokainą; Zaburzenia spowodowane używaniem kofeiny

Odpowiedniki w ICD-10

Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria

  • F15.8 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem innych substancji stymulujących, w tym kofeiny: inne zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/724783925

Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.

Terminy w źródle

  • Zaburzenie nastroju wywołane środkami pobudzającymi, w tym amfetaminami, metamfetaminą lub metylkatynonem z objawami depresyjnymi
  • Zaburzenie nastroju wywołane środkami pobudzającymi, w tym amfetaminami, ale z wyłączeniem kofeiny lub kokainy, z objawami maniakalnymi
  • Zaburzenie nastroju wywołane środkami pobudzającymi, w tym amfetaminami, metamfetaminą lub metylkatynonem z mieszanymi objawami depresyjnymi i maniakalnymi

Miejsce w słowniku

Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.