6C47.70 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi katynonami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/507076012
- Opis
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznymi katynonami charakteryzuje się objawami nastroju (np. obniżonym lub podwyższonym nastrojem, zmniejszonym zaangażowaniem w przyjemne działania, zwiększonymi lub zmniejszonymi poziomami energii), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu czy odstawieniu syntetycznych katynonów. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przekracza zaburzenia nastroju, które są charakterystyczne dla odurzenia syntetycznymi katynonami lub odstawienia syntetycznych katynonów. Ilość i czas używania syntetycznych katynonów są wystarczające, aby wywołać objawy zaburzeń nastroju. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. zaburzeniem depresyjnym, zaburzeniem dwubiegunowym, zaburzeniem schizoafektywnym), co może mieć miejsce, gdy objawy zaburzeń nastroju poprzedzały początek używania syntetycznych katynonów, jeśli objawy utrzymują się przez znaczny okres po zaprzestaniu używania lub odstawieniu syntetycznych katynonów, lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami zaburzeń nastroju (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem syntetycznych katynonów).
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F19 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem wielu narkotyków i innych substancji psychoaktywnych http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/507076012
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznym katynonem z objawami depresyjnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznym katynonem z objawami maniakalnymi
- Zaburzenie nastroju wywołane syntetycznym katynonem z mieszanymi objawami depresyjnymi i maniakalnymi
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C47 Zaburzenia spowodowane używaniem syntetycznych katynonów
- 6C47.7 Pewne określone zaburzenia psychiczne lub behawioralne wywołane syntetycznymi katynonami
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.