6C49.3 ICD-11, wersja 2026-01
Odurzenie halucynogenami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1750279358
- Opis
- Zatrucie halucynogenami jest klinicznie istotnym przemijającym stanem, który rozwija się podczas lub krótko po spożyciu halucynogenów, charakteryzującym się zaburzeniami świadomości, funkcji poznawczych, percepcji, afektu, zachowania lub koordynacji. Te zaburzenia są spowodowane znanymi farmakologicznymi skutkami halucynogenów i ich nasilenie jest ściśle związane z ilością spożywanego halucynogenu. Są one ograniczone czasowo i słabną, w miarę wydalania halucynogenu z organizmu. Występujące cechy mogą obejmować omamy, iluzje, zmiany percepcji, takie jak depersonalizacja, derealizacja lub synestezje (”równoczesne postrzeganie”, takie jak bodziec wzrokowy wyzwalający doznania węchowe), lęk, nastrój depresyjny lub dysforyczny, myśli ksobne, myślenie paranoidalne, zaburzenia oceny, kołatanie serca, pocenie się, niewyraźne widzenie, drżenie i brak koordynacji. Oznaki fizyczne mogą obejmować tachykardię, podwyższone ciśnienie krwi i rozszerzenie źrenic. W rzadkich przypadkach odurzenie halucynogenami może sprzyjać występowaniu myśli i zachowań samobójczych.
- Nie obejmuje
- Zaburzenia transowo-opętaniowe; Zatrucie halucynogenami
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F16.0 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem halucynogenów: ostre zatrucie http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1750279358
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- LSD reaction [No translation available]
- acute hallucinogen intoxication [No translation available]
- acute intoxication from hallucinogens [No translation available]
- bad trip due to hallucinogens [No translation available]
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C49 Zaburzenia spowodowane używaniem halucynogenów
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.