6C49.5 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenie psychotyczne wywołane halucynogenami
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/173746753
- Opis
- Zaburzenie psychotyczne wywołane halucynogenami charakteryzuje się objawami psychotycznymi (np. urojenia, omamy, zdezorganizowane myślenie, rażąco zdezorganizowane zachowanie), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu halucynogenami. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przewyższa quasi-psychotyczne zaburzenia percepcji, funkcji poznawczych lub zachowania charakterystyczne dla odurzenia halucynogenami. Ilość i czas używania halucynogenu są wystarczające aby wywołać objawy psychotyczne. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. schizofrenią, zaburzeniem nastroju z objawami psychotycznymi), co może mieć miejsce, gdy objawy psychotyczne poprzedzają początek używania halucynogenów, jeśli objawy utrzymują się przez dłuższy czas po zaprzestaniu używania czy odstawieniu halucynogenów lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające wcześniejsze pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami psychotycznymi (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem halucynogenów).
- Nie obejmuje
- Zaburzenie psychotyczne wywołane alkoholem; Zaburzenie psychotyczne wywołane inną określoną substancją psychoaktywną
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F16 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem halucynogenów http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/173746753
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C49 Zaburzenia spowodowane używaniem halucynogenów
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.