6C4C.6 ICD-11, wersja 2026-01
Zaburzenia psychotyczne związane z używaniem MDMA lub narkotyków pokrewnych, w tym MDA
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1589999330
- Opis
- Zaburzenia psychotyczne wywołane używaniem MDMA lub pokrewnych narkotyków, w tym MDA, charakteryzuje się objawami psychotycznymi (np. urojeniami, halucynacjami, dezorganizacją myślenia, rażąco niezorganizowanym zachowaniem), które rozwijają się podczas lub wkrótce po odurzeniu MDMA lub pokrewnymi narkotykami. Nasilenie lub czas trwania objawów znacznie przewyższa podobne do psychotycznych zaburzenia percepcji, funkcji poznawczych lub zachowania charakterystycznych dla odurzenia MDMA lub pokrewnymi narkotykami. Ilość i czas używania MDMA lub narkotyków pokrewnych są wystarczające, aby wywołać objawy psychotyczne. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym (np. schizofrenią, zaburzeniem nastroju z objawami psychotycznymi), co może mieć miejsce, gdy objawy psychotyczne poprzedzały początek używania MDMA lub pokrewnych narkotyków, jeśli objawy utrzymują się przez znaczny czas po zaprzestaniu używania MDMA lub pokrewnych narkotyków lub jeśli istnieją inne dowody potwierdzające wcześniejsze pierwotne zaburzenie psychiczne z objawami psychotycznymi (np. historia wcześniejszych epizodów niezwiązanych z używaniem MDMA lub pokrewnych narkotyków, tym MDA).
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F15.5 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem innych substancji stymulujących, w tym kofeiny: zaburzenia psychotyczne http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/1589999330
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Terminy w źródle
- Zaburzenie psychotyczne wywołane MDMA — [3,4-metylenodioksyamfetaminą]
- Zaburzenie psychotyczne wywołane MDMA — [3,4-metylenodioksymetamfetaminą]
- Zaburzenie psychotyczne wywołane używaniem ekstazy lub pokrewnych substancji psychoaktywnych
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C4C Zaburzenia spowodowane używaniem MDMA lub narkotyków pokrewnych, w tym MDA
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.