6C4D.4 ICD-11, wersja 2026-01
Majaczenie związane z używaniem narkotyków dysocjacyjnych, w tym ketaminy lub PCP
Wersja przedostateczna ICD-11: nie obowiązuje i nie służy do rozliczeń NFZ
- Identyfikator WHO (URI)
- http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/216587818
- Opis
- Majaczenie związane z używaniem narkotyków dysocjacyjnych, w tym ketaminy lub PCP, charakteryzuje się ostrym stanem zaburzenia uwagi i świadomości ze specyficznymi cechami majaczenia, które rozwija się podczas lub wkrótce po odurzeniu substancją lub podczas używania narkotyków dysocjacyjnych. Ilość i czas używania narkotyków dysocjacyjnych są wystarczające, by wywołać majaczenie. Objawów nie można lepiej wyjaśnić pierwotnym zaburzeniem psychicznym, przez używanie lub odstawienie innej substancji czy inny stan zdrowia, który nie jest sklasyfikowany w zaburzeniach psychicznych, behawioralnych i neurorozwojowych.
Odpowiedniki w ICD-10
Tabela WHO: ICD-11 do ICD-10, jedna kategoria
- F19 Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem wielu narkotyków i innych substancji psychoaktywnych http://id.who.int/icd/release/11/2026-01/mms/216587818
Wiersze tabel WHO z zasobu ICD-11 PL w RSK (wydanie 2026-01) bez zmian. Strona ICD-10 tabel to ICD-10 WHO 2019, nie polskie wydanie 2008. Tabele nie określają rodzaju odpowiedniości i nie służą do rozliczeń NFZ.
Miejsce w słowniku
- 06 Zaburzenia psychiczne, behawioralne lub neurorozwojowe
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji lub zachowaniami nałogowymi
- Zaburzenia spowodowane używaniem substancji
- 6C4D Zaburzenia spowodowane używaniem narkotyków dysocjacyjnych, w tym ketaminy i fencyklidyny [PCP]
Treść: polska wersja językowa ICD-11 (MMS) z Rejestru Systemów Kodowania (RSK), wersja przedostateczna, licencja CC BY-ND 4.0. Tłumaczenie nie zostało dokonane przez WHO i WHO nie ponosi za nie odpowiedzialności; wiążąca jest oryginalna wersja angielska (https://icd.who.int). ICD-11 nie obowiązuje jeszcze w Polsce i nie służy do rozliczeń NFZ.